BgMax

Column 2 Gebruik textiel

Gebruik textiel.  Column Marjolein v.d. Stouw

Stop en letterlap 1200Museum Hoeksche Waard heeft een hele grote textielcollectie. Maar er is vaak niet zo veel van te zien. Daar is wel een verklaring voor: textiel is namelijk heel kwetsbaar. In het verleden werden er hoofdzakelijk natuurlijke materialen gebruikt en deze zijn gevoelig voor diverse invloeden zoals licht en vocht. 

Mensen denken ook vaak niet aan het museum als eindpunt van een stuk textiel. Een museum was om je te vergapen aan kostbare artikelen van de rijke mensen, niet van de gewone man. Toen echter begin vorige eeuw door de industriële revolutie alles in snel tempo veranderde en er meer welvaart kwam besefte enkele mensen dat er veel typische ambachtsruimten verloren gingen en is het openluchtmuseum in Arnhem gestart. Dit is de aanzet geweest voor meer streekmusea. 

Lees meer: Column 2 Gebruik textiel

Column 1 Duik(vlucht) in de kunst van Aris

Duik(vlucht) in de kunst van Aris  Column Belle v.d. Berg

 

Aris Roskam flyerEen man in een vliegtuig. Hij is gefocust, zijn sjaal wappert in de wind. Het is een piloot, want hij zit duidelijk in een cockpit. Er hangen twee ‘denkbalonnetjes’ boven zijn hoofd, waardoor je hem letterlijk ziet denken. “Gaat dit nou goed?”. De grond komt al op hem af en is rechts in beeld te zien. Normaal gesproken zou je de grond aan de onderkant van een schilderij afgebeeld zien, maar hier is het vliegtuig horizontaal afgebeeld en de aarde verticaal: de wereld op zijn kop. Pas als je goed kijkt snap je dat de piloot zich eigenlijk in een duikvlucht bevindt en recht op de aarde afstevent.

Lees meer: Column 1 Duik(vlucht) in de kunst van Aris

2019-05-01 Onze dorpen naar de 18e eeuw

2019-05-01 'Onze dorpen naar de 18e eeuw' deel 1, deel 2 door Janny Roos en Dini Heijden.