De erfenis van de RTM. 5 febrari 2025 door Ruud Bijkerk
De RTM onderhield bijna 60 jaar een tramdienst op ons eiland van 1898 tot 1957. In deze column van Museum Hoeksche Waard wordt de nalatenschap van deze lijndienst belicht.
Na de bevrijding in mei 1945 waren de tramlijnen, de locomotieven en de wagons van de RTM behoorlijk verouderd en versleten. Alles werd zo goed mogelijk gerepareerd. Nog geen 8 jaar later kwam de volgende klap, de Watersnoodramp. De herstelwerkzaamheden waren niet altijd toereikend. Er werd zelfs sterk getwijfeld aan het nut van de verouderde tram. Door de wederopbouw en sterke economie groeide het aantal privéauto’s, vrachtwagens en bussen. Om die reden reed in 1957 de laatste goederentram door de Hoeksche Waard. Wat ooit zo mooi begon met vuurwerk en champagne leed een stille dood. Met een laatste tram werden de rails en andere bruikbare spullen weggehaald en was dit het einde van een tijdperk.
Wat is nog over van meer dan een halve eeuw RTM?
Daarvoor volgen we het oudste tracé naar Zuid-Beijerland. Het begint met het prachtige tramhuis de Platte Reedijk, met van de A29 de aanlokkelijke letters KOFFIE in het wit op de dakpannen van deze drukbezochte eterij – tapperij. De route gaat verder door Klaaswaal, waar ooit café Koster het agentschap voerde voor de RTM langs de Rijksstraatweg, nu Eetse. De volgende halte is Hotel Restaurant ’t Wissel in buurtschap Middelsluis, mooi dat de naam van het hotel nog steeds refereert aan de tram. In de Burgemeester de Zeeuwstraat aangekomen zien we de twee fraaie uitvergrotingen van oude ansichtkaarten met trams door Numansdorp bij verfwinkel Snijders. Het tracé loopt verder door de Voorstraat en gaat de hoek om naar het Flohilplein, waar de tramrails in de bestrating zijn verwerkt naar de brug over de Zomp. Langs de Beneden Molendijk volgt een lange rit naar het eindpunt aan de Schenkeldijk 2. Dit blijkt gelijk het hoogtepunt van de reis, want de eigenaar heeft het tramhuis in ere hersteld met de naam: Café ’t Hoekie van Boemel van Beijer. Zelf groot tramliefhebber serveert hij een blond bier op de tap met de naam Locomotief. Barman René gaat zelfs verder met het aanbieden van een trippel bier: ’t Moordenaartje. De dubbele betekenis is wel duidelijk, niet alleen verraderlijk, maar ook de volksnaam van de tram, omdat de verkeersveiligheid van het vervoer te wensen overliet.
De tramhuisjes zijn de prachtige parels van een ver verleden. Kom naar het museum voor nog meer nostalgie met de RTM-tentoonstelling. Een unieke aanrader is ook de lezing van Huib Dekker ‘De eilandentram naar en in de Hoeksche Waard’ op donderdag 13 februari om 14:00 uur en meld je aan op museumhw.nl

Tramhalte Zuid-Beijerland omstreeks 1900